Reply To: Skola Letenja 2014

O nama Forums Forum Skola Letenja Skola Letenja 2014 Reply To: Skola Letenja 2014

#1277
Marko HerakMarko Herak
Participant

Zdravo društvo!
Prvo isprika Zlatku ako sam krivo naveo informaciju da je trazio naknadu za obavljanje poslova nastavnika. U svakom slucaju, novac za navedeno nikad nije trazio. Uzme li se u obzir da je u tom periodu obavio dvjestotinjak sati letenja u svrhu nastavnika letenja te stotinjak kao predavac, naknada koju je posredno primio je simbolicna.
Slazem se sa svime sto je napisao u zadnjem postu. Edo je naveo cijenu obuke i to je vrijedan podatak. Molio bih da navede, ukoliko ima podatke, kolika je kolicina naleta koja je ukljucena u tu obuku, cijena leta na jedrilicama inace u tom klubu te cijena slepa. Takodjer i visina naknade ljudi u klubu koji obavljaju poslove podrske (odrzavanje, papirologija itd.) te nastavnika. Koliko placaju CAMO itd. Tada mozemo napraviti konkretnu usporedbu. Nadalje, jasno mi je da je standard visi u Italiji i da si ljudi to mogu priustiti lakse nego kod nas. No s druge strane, troskovi zrakoplova (dijelovi, gorivo, odrzavanje itd.) su prakticki jednako visoki (mozda i nizi) kao i kod nas. To nas ogranicava u formiranju cijena letenja i protiv toga ne mozemo. Financijska podrska grada Rijeke je kljucna ali simbolicna obzirom na troskove ove djelatnosti. Takodjer, u sve ove nase cijene nije uracunata amortizacija opreme. Trosimo resurse a ne skupljamo novac za nove zrakoplove. Za sada to nije problem na jedrilicama. Na avionu postaje biti iduce godine kada je potrebno napraviti overhaul motora (cca. 15 do 20 tis. eur). Treba ih nekako zaraditi (cca. 15 do 20 ucenika po ovim cijenama). Ova vrsta kluba moze opstati jedino ako svatko da svoj doprinos. Preuzme na sebe dio obveza i izvrsava ih na vrijeme kako bi onaj slijedeci u lancu mogao obaviti svoj. Opcije „napraviti cu to ako bude vremena“ ne prihvacam. Smisao ovakve vrste kluba da nekolicina ljudi (sto vise to bolje) svojim radom koji im nije placen omoguci da svi lete na sigurnim zrakoplovima za razumnu cijenu. Da bi to bilo uspjesno svi moraju dati svoj doprinos. Kada vide da nesto ne stima, popraviti to bez da im se upire prstom (u okvirima svojih sposobnosti, mogucnosti i ovlastenja). Najvise vremena provodimo oko sitnica koje nemaju smisla. Moram se osvrnuti na zadnju recenicu koji je Edo napisao. U zadnjih 5 godina neplovidben je bio Blanik godinu dana jer ga je EASA prizemljila te Citabria 6 mjeseci dok su trajali radovi, i Junior trenutacno. Sve ostalo je cijelo vrijeme bilo plovidbeno. S iznimkom aviona kojeg imamo samo jednog u svakom trenutku su dvije jedrilice bile plovidbene.
Cesto cujem prigovore kako ne funkcionira ovo ili ono. I slazem se da moze biti frustrirajuce kada nako par mjeseci netko dodje u klub i vidi da je baterija prazna i da je guma ispuhana a konop puknut i nama šlepera. Razumijem to, ali…
Mi ne koristimo usluge CAMO organizacije vec nam agencija produzuje plovidbenost. To je tako jer nam je CAMO preskup (makar oni koji su nam do sada nudili te usluge), sve poslove CAMO organizacije (osim produzenja plovidbenosti za koja nemam ovlastenja) obaljam ja bez naknade. Pisem zahtjeve gradu za novac, pisem izvjestaje o utrosku novca. Azuriram knjizice zrakoplova, startne liste, vodim evidencije troskova i dugova za nalet. Pratim zakone i propise (zrakoplovne, financijske, porezne itd.) i prilagodjavam djelovanje kluba kako bi bili u skladu s istima i kako ne bi placali globe. Pisem interne dokumente, programe odrzavanja itd. Placam racune. Nosim dokumente u knjigovodstvo. Dogovaram s osiguravajucom kucom police osiguranja i popuste na iste (trenutacno placamo vjerovatno najniza osiguranja u odnosu na druge). Uzimam slobodne dane kako bih isao na seminare Agencije ili kako bi bio prisutan na aerodromu kada nam Agencija dodje u inspekciju skole ili na produljenje plovidbenosti. Vozim jedrilice po Europi na servis. Skolujem se za nastavnika iako mi osobno to ne treba znajuci da ce to biti samo jos vise dodatnog posla za koji necu biti placen (ili ako cu biti, to ce biti simbolicno u odnosu na ulozen trud). Šlepam. Metem pod u ucionici. Pomažem pri servisiranju aviona. Perem ih. Farbam stajanku. Prekršajno i kazneno sam odgovoran za temeljem nekoliko različitih zakona. I tako dalje. Placam godisnju clanarinu kao i svi ostali. Pritom imam dvije izravne nagrade, znam na cemu letim i imam potpuno povjerenje u te zrakoplove, idem na takmicenje s jednim od tih zrakoplova.
Sve navedeno uzima jako puno vremena koje bi mogao iskoristiti za na druge načine za vlastitu materijalnu ili drugu korist i u zadnje vrijeme sve više razmišljam da pustim sve i okrenem se nečem drugom.
Ako vec jesam budala zbog svega sto radim besplatno, ne mora mi se to trljati u nos svakom prilikom.
Ako pogledate sto je Zlatko napisao i sto sam ja napisao, ovaj klub funkcionira zbog dvoje ljudi uz povremenu pomoc pojedinaca. Uzevsi u obzir sve navedeno funkcionira dobro. U odnosu na sve ostale klubove u HR imamo najviše opreme i najbolju opremu (klub Vitar je iznimka ali tamo su jedrilice privatne). Ista se konstantno unaprijeđuje sukladno mogućnostima. Održava sukladno pravilim i propisima. Imamo asfaltnu pistu, općenito uvjete idealne za školovanje. Klub nije opterećen dugovima (osim prema Zrakoplovnom društvu ali to je interno) niti sudkim procesima, ovrhama i slično. Što još više hoćete?
Vecinu stvari koje sam gore naveo odradim bez da vam kazem jer nema potrebe da vas ukljucujem u stvari koje su operativne prirode i koje ne zadiru u stabilnost i opstanak kluba. Ali za kljucne stvari kao sto je obuka gdje cijene nisu male i gdje je potreban angazman vise nas da bi uspjelo pitam misljenje i savjet. Mogao sam donijeti odluku i reci to je tako. Ne funkcioniram na taj nacin jer klub nije moja privatna firma nego je zajednicki. Unatoc tome vecina rasprava gdje trebam vasu pomoc zavrsi na sitnim problemima koji nemaju veze s temom. Umjesto da radim nesto korisno, tipkam ovaj mail.
Uz svo duzno postovanje svima ali ne zanima me da li je konop puknut ili baterija napunjena. Za to se mozete pobrinuti sami. Stavite je puniti, vežite čvor. Šlepera nazovite dan prije. Imamo četvoricu koji šlepaju. Operite avione, ne samo one na kojima letite. Organizirajte se. Ako dolazite na letenje sami, dovedite pomocnika. Sve sto zahtjevam je da me se obavijesti unaprijed. Ne zato sto to smatram svojim i volim sefovat nego zato sto sam odgovoran za sve navedeno i zelim znati sto se dogadja kada me nema u blizini. Dodjite dan prije i provjerite da li je sve spremno. Provjerite dokumentaciju da li su zrakoplovi plovidbeni osigurani itd. To je vasa duznost kao pilota.
Ovu temu sam otvorio i ukljucio neke ljude koji nisu u upravljackim strukturama. Ukljuceni su zato jer izravno sudjeluju u skoli, i/ili su izrazili zelju za sudjelovanjem ili imaju poslovna i druga iskustva koja mogu doprinijeti da ovo uspije.
U cijeloj ovoj prici molim vas (ne zahtjevam) dvije stvari.
1.Konkretan i održiv prijedlog (uvazavajuci sve navdeno vezano uz formiranje cijena) o cijeni skolovanja (bilo ukupno ili o elementima iste).
2.Jasno definiranje da li , koliko i u kojem obliku mozete pomoci u organizaciji i provedbi skole.
Kada ove dvije stvari razmotrimo i definiramo mozemo nastaviti dalje.

Prihvaćam da je navedena cijena velika u odnosu na prilike u okruženju u kojem živimo. ali, ostajem pri stavu da je navedena cijena realna obzirom na troskove i da nastavnik mora biti placen za provodjenje nastave.

Pozdrav,
M.